Veškerá média jsou plná informací o nejnižší nezaměstnanosti v české republice. Nezaměstnanost v ČR klesla na 2,9%. Velký nedostatek zaměstnanců na trhu práce donutil firmy ke skokovému nárůstu mezd a benefitů, které byly v minulosti pro zaměstnance v ČR nepředstavitelné a nedosažitelné. Zaměstnanci TPCA nemůžou zůstat stranou. Vedení TPCA nás velice zaskočilo vydáním  komunikačního materiálu – „Otázky a odpovědi“. Najdete v něm mimo jiné i odstavec ohledně srovnání mezd TPCA s ostatními firmami. Tady bychom Vás rádi upozornili, že ne všechno v tomto odstavci se zakládá na pravdě. Tato data nám sice byla přednesena formou prezentace, ale není pravda, že jsme o ní diskutovali více jak měsíc. Myslíte si, že u tak důležité otázky bychom  neměli  výhrady?

Chceme stejnou odměnu za stejnou práci

Žijeme a pracujeme v České Republice. Patříme do Evropy. Jak je možné, že za tu samou odvedenou práci, bereme o dvě třetiny méně peněz, než ve zbytku západní Evropy? Čeští zaměstnanci patří i nadále k nejhůře placeným v rámci Evropy.

Otloukánci – nechceme být levná pracovní síla

V roce 2009 se mluvilo jen o krizi. Nešlo navyšovat mzdy, protože jsme museli pomáhat matkám, společnostem PSA na Slovensku a ve Francii a Toyotě v Japonsku. Ano, byla krize, ale my jsme ji nijak nepocítili. Právě naopak, vyrobili jsme nejvíc automobilu v historii TPCA, konkrétně 322.489. Za takový úspěch jsme si určitě zasloužili větší navýšení mezd než 2%. Letos posloucháme další výmluvy. A obdobné je to i v závodech v Toyotě ve Francii, nebo v Toyotě v Turecku. Je to jakýsi trend zaměstnavatele, hledat důvody, proč to nejde. My nechceme být levná pracovní síla – otloukánci. Ty časy jsou dávno pryč. Pokud chceme být evropské unii důstojným partnerem, pokud se chceme cítit rovnocenným členem evropské unie, musí se v otázkách platů něco změnit. Nechceme být jen chudý evropský příbuzný. Dnes máme úplně jinou přidanou hodnotu než v minulosti. Produktivita, stabilita, flexibilita, kvalita, kvalifikace a hlavně šikovnost to jsou naše přednosti, které nás teď prodávají. Neříká se jen tak „zlaté české ručičky“, my jsme opravdu velice šikovný národ. Už to nesmí být jen o tom, že jsme levná pracovní síla! My jsme šikovní, tak si toho važme, buďme na sebe hrdí, prodejme to a nechme se za dobře odvedenou práci slušně zaplatit. Chceme stejnou odměnu za stejnou práci!

Srovnávání mezd v regionu

Jak můžete srovnávat mzdy v regionu? V kolínském regionu není žádná obdobná práce tohoto druhu! Nejde míchat jablka a hrušky dohromady. Nebo je snad práce za kasou v nákupním centru srovnatelná s prací v nuceném taktu na lince? Dnes nabízí nákupní řetězec Lidl práci za kasou za mzdu 23.000 CZK, za 35 hodin týdně a tato mzda neustále roste! Jde ale o zcela odlišný typ práce. V TPCA jde víceméně o stereotypní práci v nuceném tempu, fyzicky a psychicky náročnou. To jsou atributy pro srovnání práce a následně mezd.

Porovnaní mezd, TPCA a Volkswagen Wolfsburg

Pojďme se spolu podívat na otázku rozdílných mezd v regionu, v Evropském regionu. Operátor na lince v TPCA nastupuje za tarifní mzdu 20.000 CZK , která se mu navýší po třech odpracovaných měsících na 22.970 CZK. Ve Wolfsburgu v Německu mají základní tabulkový plat 2000 € (52.000CZK při kurzu 26CZK/Euro). Ale nemyslete si, že tam někdo v této třídě nastupuje. Ve Volkswagenu mají 22 platových tříd. Ale nikdo nenastupuje s třídou nižší, než je třída sedm! Což je 3300 € hrubá mzda (85.800 CZK, při kurzu 26 CZK/Euro), plus příplatky za směny, víkendy, přesčasy a bonusy. Střídají se po hodině a směna trvá 8,5h. Během toho mají nárok na 2 x 15-ti minutovou přestávku a 30 minut na oběd. Lidi v Německu by naši práci za naše peníze určitě nedělali.

Opravdu je v Německu dražší život?

Ceny potravin jsou v Německu stejné, ne-li nižší, než u nás a o kvalitě ani nemluvím. Plnotučné mléko koupíte za 68 € centů, máslo 1,49 €, rostlinný olej 1,19 €, deset vajec 1,19 €, banány 1,05 €, citróny 1,18 €, houska 13 € centů nebo 1,5 litrová lahev minerálky za 19 € centů. Pohonné hmoty jsou na tom stejně. Nejlevnější naftu koupíte za 1,03 € a benzín za 1,25 €. Oběd v restauraci přímo na náměstí stojí od 5,50 € do 6,50 €, za kopeček zmrzliny zaplatíte euro a půlhodinové parkování vás vyjde na 65 centů. A co bydlení? Malé byty se pronajímají v průměru za 8,5 € za čtvereční metr a u větších bytů cena klesne na 5,5 € za čtvereční metr. Byt o rozloze 39 metrů se dá pronajmout za 450 € včetně energií. Dál od města jsou ceny samozřejmě nižší. Tak kde je ta pravda?

Ať mají stejné platy jako my

Čeští odboráři mají v boji za vyšší mzdy v nadnárodních firmách nového, silného spojence. Němečtí odboráři totiž budou usilovat o to, aby měli čeští dělníci stejné platy jako v Německu. Německé odbory se postaví za české zaměstnance. „Ať mají stejné platy jako my.“  Říká šéf německé odborové centrály DGB Reiner Hoffmann.

Porovnání mezd na údržbě v TPCA a TMUK v Anglii

Nástupní plat údržbáře v TPCA je 24.130 CZK. Nástupní plat v Anglii na pozici TMM1 je 33.000 Ł za rok (79.750 CZK/měsíc v kurzu 29 CZK/Libru) hrubá mzda, plus příplatky za směny, víkendy, přesčasy a bonusy. Za stejnou práci, tak rozdílná mzda?

Porovnání průměrné mzdy v TPCA a Volkswagen Bratislava

Průměrná hrubá mzda v TPCA je na dělnických pozicích 32.500 CZK. Průměrná mzda ve Volkswagenu Bratislava je po letošním navýšení 1954 €  (50.804 CZK při kurzu 26CZK/Euro).

Nově otevřená automobilka Jaguar Land Rover Slovensko

Jaguar na Slovensku začal nabírat. Dělník si vydělá až 47 tisíc korun. Nástupní plat v nově otevřeném automobilovém závodě Jaguar Land Rover na Slovensku je 900 € až 1800 € v závislosti od pracovní pozice a zkušeností. Nyní zaměstnává zhruba 500 pracovníků, dalších 1 000 plánuje přijmout v nadcházející náborové kampani.

ŠKODA Auto Mladá Boleslav

Průměrná dělnická mzda ve Škodě míří k 40 tisícům. Současná kolektivní smlouva vyprší koncem března 2018. Odbory KOVO jsou připraveny pro zaměstnance vyjednat maximální možný růst mezd. „Budeme požadovat vyšší dvojciferné číslo,“ říká předseda Podnikové rady Jaroslav Povšík. V zákulisí se hovoří o navýšení 15%.

Toyota ukončila výrobu aut v Austrálii. Proč?

Když Toyota oznámila ukončení výroby v Melbourne, odůvodnila to nepříznivým kurzem australského dolaru, vysokými výrobními náklady a slabými úsporami z rozsahu, tedy výhodami, které poskytuje výroba ve větším měřítku. Zatím co těžařský sektor v zemi, která má 23 milionů obyvatel, zůstává silný, zpracovatelský průmysl se potýká s problémy.

Konzultační společnost Boston Consulting Group každoročně sestavuje index konkurenceschopnosti výrobních nákladů pro 25 zemí. Austrálie se v tomto indexu řadí mezi nejhorší. Náklady jsou zde vyšší než v Německu, Nizozemsku a dokonce i ve Švýcarsku. Mzdy ve zpracovatelském sektoru v Austrálii stouply o 48 procent, zatím co produktivita klesla.

Přišla doba, kdy platy dělníků rostou podstatně rychleji než platy manažerů!

Růst manažerských platů v ČR se v posledních letech výrazně zpomalil. Naopak zvyšují se platy specialistů a kvalifikovaných dělníků. Tento trend bude v ČR pokračovat i v dalších letech.

Nebojte se zastrašování o ukončení zdejší výroby. Pořád se matkám náramně vyplatíme. Pořád jsme levná pracovní síla. Ano, existují firmy, které odešly z ČR do pracovně levnějších destinací, jako jsou Bulharsko, Rumunsko aj., ale po 3 letech se odtud raději vrátily zpět a dodnes sčítají škody. Průměrná čistá mzda v Rumunsku vzrostla v prosinci 2016 až o 8,4 % a bude stoupat dál.

PŘIDEJTE SE K NÁM. VY JSTE ODBORY!

Zdroje:

Twitter #KonecLevnePrace

http://ec.europa.eu/eurostat

https://plus7dni.pluska.sk/Kauzy/Boli-sme-v-nemeckom-Volkswagene.-Ucni-na-praxi-tam-zarabaju-takmer-tolko-ako-nasi-robotnici

https://ekonomika.idnes.cz/jaguar-land-rover-slovensko-nabory-tovarna-automobilka-p2c-/eko-zahranicni.aspx?c=A171002_143701_eko-zahranicni_fih

http://www.odborykovomb.cz/odbory-kovo-pripravuji-vyjednavani-o-nbsp-mzdach/d-4239/p1=51

https://ekonomika.idnes.cz/delnicke-mzdy-ve-skode-auto-rostou-k-40-tisicum-f4f-/ekoakcie.aspx?c=A170322_194626_ekoakcie_suj

https://ekonomika.idnes.cz/toyota-vyroba-australie-zavreni-tovarny-f1z-/eko-zahranicni.aspx?c=A171003_101146_eko-zahranicni_hm1

https://byznys.lidovky.cz/delnikum-v-cesku-rostou-platy-rychleji-nez-manazerum-pdt-/moje-penize.aspx?c=A160826_123336_moje-penize_vwl